zedzelements

 

ZEDZ / ELEMENTS

Solo Exhibition by ZEDZ

@ THE blank GALLERY, Tokyo 

 

この度THE blank GALLERYにて、オランダ出身のアーティストZEDZの個展を開催します。

 

ZEDZ – 1971年、オランダ出身。

80年代後期より、ヨーロッパを代表するグラフィティ・ライターとしてシーンを牽引し、ストリートアートをバックグラウンドとしながらも新たな表現を追及し続ける「ポスト・グラフィティ」の第一人者として地位を確立。近年では活動の場はストリートに留まらず、世界中のギャラリーや美術館、パブリックアートやリーガルウォールの製作など、多岐に渡る。

グラフィティ時代より立体的な3Dタイポグラフィを得意とし、平面でありながら三次元空間としての構造を理論的に視覚化する。幾何学的な図形と多層で緻密に構成される独特な作品スタイルは、2D/3Dの境界線、平面と立体、表層と奥行き、それらの関連性から生まれる空間に存在する緊張感を、抽象的な形式で表現している。母国オランダでは建築家のマーク・マウラー(MUA)らと、グラフィティと建築の融合を試みるプロジェクトでコラボレーションするなど、建築やデザインの分野でも注目されている。。

本展覧会では、約1ヶ月の日本滞在中に製作する、シルクスクリーンを用いた新たな技法によるシリーズや、ウッドピースの新作などを発表いたします。常に進化し続ける、現在進行形のZEDZをお楽しみ下さい。

 

会場:THE blank GALLERY

会期:2014年10月3日(金)~26日(日)

オープニングパーティー:10月3日 18:00~21:00

 

ZEDZ Website:       http://www.zedz.org/

Official Facebook:  https://www.facebook.com/zedz.org?fref=ts

 

■Artist Statement:

本展覧会に向け、ZEDZ本人より以下のステートメントが寄せられています。(English follows)

 

少年のころ、建築物の平面設計図に興味を抱いた。数年後にグラフィティを始め、それがアーティストになるきっかけになった。その頃の私の作品は、ヒップホップのカルチャーと音楽に強く影響を受けていた。年月を経て私の視野は広がったが、少年時代に慣れ親しんだカルチャーをより昇華させたいと思うようになった。現在は、初心に抱いた2つの興味を分析することで、制作のインプットとして作品をクリエイトしている。

日本の都市の建築物は、私に強い衝撃を与える。街が構築されている様子や、建物の色や質感は自分の国のものとは異なり、それらは幾何学的で抽象的な空間世界への窓口となって、作品の質量や密度に影響する。

私は制作において、表面と奥行き、2D3Dの境界線に存在する張力を探求している。複数の層を構成することで静的な動作を生み出し、グリッドや空間的な要素を用いて実体をリミックスする。

日本で滞在制作する3週間では、東京の刺激的な空気を感じてインスピレーションを得たい。今回はシルクスクリーンを用いて、特殊な手法で“ワンオフ(一枚一枚ユニークなプリント)”シリーズを制作する。ここではシルクスクリーンを「複製の方法」ではなく、「道具」として使う。ミュージシャンが即興でジャムセッションするように、観衆と自らを楽しませ、驚かせたい。過去15年間に渡り、多大な影響を受け続けて来た巨大都市に対して、賛辞と敬意を込めて。

ZEDZ, 2014

 

I remember being interested in 2 dimensional presentations of architectural plans since I was about 10 years old. A few years later I got interested in graffiti and it was my first connection towards becoming a visual artist. At the time my work was strongly influenced by the hip hop culture and music. In the following years, my interest broadened and my aim became to contribute and to enrich the culture which I grew up with. I am analysing two early interests and use this as an input for creating my work.

The Japanese urban architecture makes a strong impact on me. The way in which the cities are organised and the textures and colours used for the buildings are slightly different from back home, this feeds me with information which I use as a window into my spatial geometric abstract world it inspires me for example to use certain textures and the way in which I make use of density and volumes in my work.

With my works I aim to researching the tension between surface and dimensionality, between 2D and 3D. Layers are building up an altered architecture in which I try to create some kind of a static motion, creating remixes between different entities using grids and spacial elements.

I came to Japan to work for three weeks to work on location and hoping to catch the vibrant feeling of Tokyo and get inspired by it. In this period I will create work by using silkscreen print, work in a conventional fashion by printing manually creating more or less unconventional ‘one-offs’, in this way I use silkscreen printing as a tool rather then as a method of reproduction. The aim is to surprise and enjoy myself and the potential audience, I like to compare my work to that of an musician that is improvising in a jam session. I want to pay homage by making a tribute to the megapolis that inspired me so much over the last 15 years.

ZEDZ, 2014 

 

THE blank GALLERY  access
東京都渋谷区神宮前3-21-6 大崎ビル3F
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営業時間
平日 week days                  13:00-19:00 (木曜日定休 closed on Thursday)
土日祝 sat, sun, holiday 12:00-19:00
 
都内某所のシルクスクリーンスタジオにて新作プリントシリーズを制作中のZEDZ(9/26撮影)
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